Allt i vardagen

Att tänka på i val av mobilabonnemang till barn

Mobilabonnemang till barn skiljer sig på några punkter mot abonnemang till vuxna. Som förälder bör man därmed tänka över vad som bör prioriteras gällande exempelvis funktioner och begränsningar.

Välja mobilabonnemang till barn

  • Spärr för utlandssamtal och betalsamtal
    Alla operatörer erbjuder spärr för utlandssamtal och betalsamtal. Det är därmed inget unikt för ett specifikt mobilabonnemang – även om vissa marknadsförs med detta. Det är alltså viktigt att förstå att vissa fördelar som operatörerna lyfter fram inte är unika utan något som kan hittas hos alla operatörer.

  • Samla pott till nästa månad
    Det finns mobilabonnemang till barn där oanvänd surf sparas till kommande månad. Det finns även abonnemang där surfmängden inte sparas. Att kunna spara surf inför en längre semesterresa eller liknande kan vara ett sätt att lära barnet att prioritera, spara och planera. För vissa barn fungerar detta som en utmärkt sporre – för andra inte alls.

  • Familjeabonnemang med gemensam surf
    Ett alternativ är att inte köpa ett eget mobilabonnemang utan gå ihop om ett familjeabonnemang. En fördel är att ett fast lägre pris betalas för varje medlem och därutöver ett pris beroende på hur mycket surf som önskas. Den som äger abonnemanget kan sedan fördela surf till de olika medlemmarna. Exempelvis kanske barnet kan få en del surf i veckan för att lära sig hushålla – eller få extrasurf om arbete utförs i hemmet. Det är svårare att hantera på ett enskilt mobilabonnemang till barn.

  • Hur mycket surf behövs?
    Det som primärt skiljer olika mobilabonnemang är täckning, pris och surfmängd. På de flesta mobiler går det att se hur mycket surf som utnyttjats föregående månad och utifrån det kan ett abonnemang väljas som passar denna nivå.

  • Samma operatör som föräldern
    När ett mobilabonnemang till barn tecknas finns en stor fördel att välja samma operatör som föräldrarna har. Detta utifrån att föräldrarna troligtvis har kontroll på sitt eget abonnemang gällande fakturor, prisförändringar och hur kundtjänst enklast kontaktas.

  • Pris!
    Oavsett vem ska ha abonnemanget är det alltid värt att jämföra priset. Det kan nämligen skilja mycket stort. Många operatörer erbjuder även rabatterat pris första 3 – 4 månaderna. Det går därmed att ”prova på” flera olika operatörer och på detta sätt hålla nere priset under ett helt år.

Leave a Comment

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *